Google My Business är en viktig tjänst för alla verksamheter som utgår från en plats och som vill att kunder, besökare och gäster ska hitta till dem. Platsen representeras hos Google som en punkt i deras kartfunktion Google Maps och kan innehålla mer eller mindre information om verksamheten som kontaktinformation, bilder, öppettider och utbud. Givetvis är detta extra viktigt då alltfler använder sin smartphone för att söka och navigera.
Genom att ha korrekt information på Google My Business underlättar du alltså för dina besökare att hitta dig och kontakta dig, och ökar dessutom dina chanser att hamna högt i deras sökranking.
Men! Vad många näringsidkare inte inser är att de inte har kontroll över sin egen plats. Google tillåter att vem som helst skapar en plats och laddar den med information som inte alltid är korrekt. Det är alltså viktigt att ta kontroll över denna (claima), vilket görs genom att verifiera att man är representant för platsen. När man väl verifierat ägarskapet kan man säkerställa att informationen är korrekt och se statistik över de som sökt din plats, ringt ditt nummer och navigerat till dig.
Inget av ovanstående är någon nyhet, men för några veckor sedan kom en intressant nyhet. Google låter dig nu som verifierad ägare att också göra inlägg på Google My Business. Tidigare har tjänsten varit ganska statisk men nu öppnar man alltså för att göra platsinformationen mer dynamisk. Om du t ex planerar en trubadurafton på din restaurang kan du alltså göra ett inlägg som beskriver detta och denna information visas då när folk söker efter din restaurang på dator eller mobil.
”Jaha, men vi gör redan detta på Facebook” är en vanlig reaktion. Sant, och Facebook är fortfarande den dominerande plattformen för event och inlägg, men Google äger fortfarande sökvärlden så det finns all anledning att titta närmare på Google My Business om du vill att dina kunder ska hitta dig.
Om ni behöver hjälp med att etablera er på Google My Business eller på andra digitala plattformar, hör av er!