Hur påverkar EU-roaming?
Jag var nyligen i Skottland under en vecka för att köra runt norra delen av landet och fotografera. Det är bedövande vackert däruppe! Min hyrbil var utrustad med Apples CarPlay och det fungerade alldeles utmärkt. Jag hade tillgång till mina Spotify-listor (nedladdade) och kunde använda Apple Maps navigation direkt på bilens skärm. Jättesmidigt! Vid något tillfälle lyckades jag dock bli av med mina nedladdade spellistor och då kom tvivlet – är roamingen verkligen fritt? Vågar jag verkligen slösa datatrafik på att lyssna på musik? Kommer jag att få en tung faktura trots allt nästa månad om jag fortsätter frossa i mina gamla 80-talsgodingar?
Så här ligger det till. Operatörerna har ingen rätt att ta ut några kostnader för temporärt användande inom EU. Du använder alltså den pott du redan har hos din svenska operatör. Enda undantaget är om du har obegränsad datatrafik. Då kommer din svenska operatör att meddela dig hur stor pott du har i det land du befinner dig. Med temporärt användande avses helt enkelt turistande, dvs om du flyttar utomlands permanent måste du skaffa ett lokalt abonnemang.
Detta är ju fantastiskt på många sätt. Nu behöver man inte längre vara rädd att använda mobil data och man slipper köpa den där koppen kaffe för att komma åt caféets wifi. Det är bara att surfa på som om du vore hemma i Sverige. Men det betyder ju samtidigt att de som besöker vårt land också ändrar sitt beteende när de förstår hur det ligger till.
Med andra ord spelar det inte längre någon större roll om du erbjuder gratis wifi till dina gäster, såvida de inte är från ett land utanför EU, förstås. Detta kan vara bra att tänka på men det finns en annan aspekt som har mycket större påverkan på vår svenska besöksnäring. I och med att roamingkostnaderna försvinner kommer alla besökare att använda sina mobiltelefoner i mycket större utsträckning för att jämföra, välja, boka och hitta destinationer, för att läsa och ge rekommendationer och för att spontant hitta alternativ en regnig dag. Att du har bra wifi är inte längre en konkurrensfördel. Däremot kommer det vara ännu viktigare att ha en bra och relevant digital närvaro så att dina potentiella gäster väljer just ditt hotell, restaurang eller café.
Så hur skaffar man sig en bättre digital närvaro? Se till att du har en tydlig, relevant och mobilanpassad hemsida som Google tycker om och rankar så högt som möjligt. Se också till att finnas på Facebook och Google MyBusiness först och främst. TripAdvisor, Foursquare, Yelp, Instagram och Pinterest är också intressanta beroende på vilken typ av verksamhet du har.